נוהל פינוי מוצרי חשמל מהבתים במועד אספת מוצר חדש

הידעתם?

בעת אספקת מוצר חשמלי חדש אתם זכאים לפינוי המוצר הישן ללא עלות

​נוהל פינוי פסולת אלקטרונית מעגן את השירות לאזרחים בעת פינוי מוצרים חשמליים .ואלקטרוניים מבתיהם כאשר הם רוכשים מוצרים חדשים דומים

מטרת הנוהל לקבוע אמות מידה למשווקים, באילו תנאים יבוצע פינוי של הציוד הישן מבית הלקוח ללא דרישת תשלום או תמורה אחרת במועד אספקת המוצר החדש.

במקרה של חריגה מנוהל זה ניתן לפנות אל גוף היישום המוכר הקשור עם המשווק או אל פניות ציבור של המשרד להגנת הסביבה בדוא"ל: pniot@sviva.gov.il.

שאלות ותשובות בנושא פינוי פסולת אלקטרונית

  • מה קובע החוק? מה מגיע לי בעת שאני מוצר חשמל חדש?

החוק מטיל על המשווקים של ציוד חשמלי ואלקטרוני, המתאים גם לשימוש ביתי, לקבל מהלקוח במועד המכירה או במועד האספקה פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני שמקורה בציוד חשמלי ואלקטרוני דומה, והיא בכמות או במשקל הדומים למוצר הנמכר, ללא דרישת תשלום ממנו או תמורה אחרת על כך.

  • איך הלקוח אמור לדעת שאמורים לפנות ממנו בחינם את הציוד הישן?

על משווק המוכר של ציוד חשמלי ואלקטרוני המתאים גם לשימוש ביתי, ליידע את הקונה על אפשרות הפינוי של הציוד הישן בעת אספקת המוצר החדש ועל ההנחיות על פי נוהל זה.

  • האם המשווק או המוביל מטעמו חייב לאסוף את הציוד מכל מקום בבית?

לא. רק ממקום סביר שבו נעשה שימוש בדרך-כלל (לדוגמה, מקרר יפונה מהמטבח או מכונת כביסה מחדר הכביסה) או מהמקום בו מוצב המוצר החדש.

  • מה  הלקוח מחויב לעשות טרם הגעת המשווק לפנות את המוצרים?ֿ

ניתוק הציוד-  הציוד הישן חייב להיות מנותק טרם פינויו מחשמל/ גז/ מים/רהיט או כל חיבור קבוע או ארעי לתשתיות או לחפצים.ֿ

פינוי מעברים למוביל - על הלקוח לפנות את המעברים והפתחים של הכניסה לבניין ולחצר הבניין כך שהמשווק יוכל לפנות את הציוד ללא צורך בפירוק נוסף, בהפרדה או בניתוק של חלקים ממנו או מתשתית המבנה.

ריקון המכשיר - הלקוח לפנות את כל הפסולת מתוך הציוד הישן (כולל מים, קרח, מזון, כביסה או כל פריט אחר שאינו חלק בציוד הישן).

יש לראות שהציוד הישן שלם – כלומר לא פורקו ממנו חלקים כמו מנוע או דלת. לא יפונו חלקי מוצר ניתקים או מחוברים שאינם נמצאים בציוד הישן במועד הפינוי ואינם חלק ממוצר חדש דומה.

  • הלקוח לא היה מוכן בזמן. כמה זמן לכל היותר יהיה מחויב המשווק להמתין עד שהלקוח יפרק את הציוד?

המשווק לא יידרש להמתין מעבר למספר דקות ספורות (לא יותר מ-10 דקות) לצורך ביצוע פעולות הכנת הציוד הישן לפינוי על ידי הלקוח.

  • בוצעה רכישת מוצרים חשמליים באינטרנט. זה חל גם על רכישה כזו?

גם במכירה המתבצעת באופן מקוון (עסקת מכר מרחוק) המשווק יפנה את הציוד הישן בהתאם לנוהל זה, באופן שבו סיפק ללקוח את המוצר החדש או בדרך יעילה אחרת.

  • כל פינוי ציוד יהיה בחינם? או שיש פינוי בתשלום?

ככלל, המשווק יפנה ציוד ישן ללא דרישת תשלום או תמורה אחרת מהלקוח.

במקרים הבאים הנחשבים לפינוי חריג ובאישור הלקוח מראש, רשאי המשווק לדרוש מהלקוח תשלום או תמורה אחרת אשר יקבע ויוסכם במעמד מכירת הציוד:

כאשר הציוד הישן נמצא בקומה שלישית ומעלה בבניין שבו אין מעלית או כאשר לא ניתן להשתמש במעלית לשם הורדת הציוד הישן (במידה והלקוח מביא בעצמו את הציוד הישן לכניסת הבניין לא יגבה תשלום בגין הפינוי)

כאשר הובלת המוצר החדש מתבצעת באמצעות מנוף – המשווק רשאי לגבות תשלום נוסף לצורך פינוי הציוד הישן ע"י אותו המנוף; וכאשר יש צורך בפירוק חלק מהציוד הישן (למשל, פירוק דלת מקרר על מנת לפנותו).

המשווק לא הודיע ללקוח מראש שמגיע לו פינוי בחינם וגם לא הסכים לקחת ממנו את הציוד. מה לעשות?

במקרה של חריגה מנוהל זה ניתן לפנות אל גוף היישום המוכר הקשור עם המשווק או אל פניות ציבור של המשרד להגנת הסביבה בדוא"ל: pniot@sviva.gov.il.

תאריך עדכון 19.11.19