פסולת אלקטרונית – חומרים מזהמים -חלק א

פסולת אלקטרונית מכילה מגוון רב של חומרים מזיקים, בין אלה מצויים חומרים הנופלים לגדר קטגורית המתכות הכבדות. הגדרתה הכימית של מתכת כבדה היא מתכת שמשקלה הסגולי עולה על 5 גר/סמ”ק. כשדנים ברעלנים המזהמים את הסביבה נהוג לכנות בשם זה גם מתכות רעילות בעלות משקל סגולי קטן יותר (בריליום ואלומיניום למשל) ואף חומרים דוגמת ארסן וסלניום אשר אינם מתכות באופן מוחלט היות ויש להם גם תכונות של יסודות לא מתכתיים. מתכות כבדות, לפי ההגדרה הרחבה יותר הנ”ל, הן מן החומרים המזיקים ביותר הנמצאים בפסולת אלקטרונית. בפסקאות הבאות נרחיב על סכנות הכרוכות בשחרור בלתי מבוקר לסביבה של ארבע מתכות כבדות, עופרת, ניקל, סלניום וכספית. נפרט גם על תכונותיהם של החומרים, על שימושים שנעשה בהם בתעשיית האלקטרוניקה ובאלו מכשירים ניתן למוצאם.
פסולת אלקטרונית מכילה מגוון רב של חומרים מזיקים, בין אלה מצויים חומרים המשוייכים לקטגורית המתכות הכבדות. הגדרתה הכימית של מתכת כבדה היא מתכת שמשקלה הסגולי עולה על 5 גר’/סמ”ק. כשדנים ברעלנים המזהמים את הסביבה נהוג לכנות בשם זה גם מתכות רעילות בעלות משקל סגולי קטן יותר (בריליום ואלומיניום למשל) ואף חומרים דוגמת ארסן וסלניום אשר אינם מתכות באופן מוחלט היות ויש להם גם תכונות של יסודות לא מתכתיים. מתכות כבדות, לפי ההגדרה הרחבה יותר הנ”ל, הן מן החומרים המזיקים ביותר הנמצאים בפסולת אלקטרונית. בפסקאות הבאות נרחיב על סכנות הכרוכות בשחרור בלתי מבוקר לסביבה של ארבע מתכות כבדות: עופרת, ניקל, סלניום וכספית ואת חשיבות המיחזור התקין. נשים דגש גם על תכונותיהם של החומרים, על שימושים שנעשה בהם בתעשיית האלקטרוניקה ובאלו מכשירים ניתן למוצאם.

עופרת

עופרת הינה מתכת אפרפרה ורכה יחסית, שלה מאפיינים ייחודיים אשר הופכים אותה מתאימה למגוון רחב של שימושים בתעשייה: עמידות גבוהה, קלה לעיבוד, משקל סגולי גבוה, נקודת היתוך נמוכה – מה שהופך אותה אידיאלית לריתוך, ועוד. עופרת היא סוג המתכת החמישי הכי נפוץ בעולם, אחרי ברזל, אלומיניום, נחושת, ואבץ. עופרת היא חומר בעל נוכחות גבוהה מאוד בתעשיית המחשוב והאלקטרוניקה. משתמשים בה בריתוכים, ברכיבים אלקטרוניים, סוללות ומצברים, ועוד. במסכים מסוג שפופרת קתודית (CRT) אשר שימשו בטלוויזיות ובצגי מחשב לפני פיתוחם של מסכי LCD ופלזמה, נעשה שימוש בכמויות גדולות של עופרת (זו גם הסיבה שמסכים כאלה כבדים יחסית). רעילות העופרת העופרת הינה מתכת רעילה עד כדי כך, שהשימוש (ההולך ופוחת) בה הוגבל על ידי האיחוד האירופי. עופרת משפיעה לרעה על תפקודי המוח, מערכת העצבים, פריון אצל נשים ועוד. חשיפה יתרה לעופרת יכולה בטווח הקצר לגרום ליקויים בתפקודי מערכת העיכול (הקאות, שלשולים או עצירות, כאבי בטן, ועוד), עוויתות, ואפילו לאבדן הכרה ולמוות. חשיפה ארוכת טווח לעופרת עלולה להזיק לכליות, לגרום להפרעות במערכת הדם ובמוח, ולהפרעות בתפקוד העצבי. אצל ילדים חשיפה לעופרת מסוכנת אף יותר, בגלל שהם חשופים יותר לנזקים במערכת העצבים. איפה אפשר למצוא עופרת בפסולת אלקטרונית? עופרת נמצאת בסוללות ומצברים, מסכי CRT, מעגלים מודפסים ועוד.

ניקל

ניקל הוא יסוד כימי מתכתי, בצבע כסוף לבנבן, המשמש בתעשיית האלקטרוניקה בעיקר בסגסוגת, כלומר עירוב מתכות. הניקל הינו רכיב הכרחי ביצירת פלדת אל חלד ועירובי מתכת אחרים שהם עמידים בפני התחמצנות וחלודה. ניקל הוא גם אחד מן החומרים המשמשים בסוללות מסוג ניקל / קדמיום. בכמויות מזעריות, הניקל הינו תוסף תזונה חיוני לאדם, והוא משפר תפקודי כבד ותפקודי אנזימים בגוף. רעילות הניקל בחשיפה מוגברת לניקל, הוא משפיע לרעה על תפקודי מערכת הלב והדם, על העור, על מערכת החיסון, ועל מערכת הנשימה. עוד ידוע כי חשיפה מוגברת לניקל היא מסרטנת. ישנם אנשים הרגישים במיוחד, או אף אלרגיים לניקל, אלרגיה זו באה לידי ביטוי בעיקר בגירוי בעור כאשר הוא בא במגע עם ניקל. לכן האיחוד האירופי קבע הגבלות בנוגע לשימוש בניקל בתכשיטים ובמוצרים שונים הבאים במגע עם העור. איפה אפשר למצוא ניקל? בסוללות נטענות, במסכי CRT, במעטפת ובמבנה התומך הפנימי של מכשירים שונים.

סלניום

סלניום היא אל-מתכת, שאחת התכונות המרכזיות שלה היא הולכה גבוהה של חשמל. תכונה זו הופכת אותה פופולארית בתעשיית האלקטרוניקה. סלניום הוא יסוד נפוץ בטבע, וניתן למצוא אותו, בעיקר בצירוף עם מתכות נוספות כמו כסף, נחושת, או עופרת, באבנים ובמינרלים רבים. רעילות הסלניום סלניום, בדומה לניקל, הינו תוסף תזונה שבכמויות קטנות מסייע לפעילות הגוף. חשיפה או צריכה רבה מדי של סלניום עשויה לגרום להרעלת סלניום, הנקראת סלנוזה (Selenosis), שהסימפטומים העיקריים לה הם נשירת שיער, ציפורניים שבירות והפרעות נוירולוגיות (כגון הירדמות של איברים). סלניום ידוע כגורם נזקים וגירויים לעור בחשיפה ישירה אליו. בנוסף, חשיפה מוגברת לסלניום פוגעת במערכת הרבייה. בתקופת ההיריון או אצל ילדים קטנים, עלול להיגרם נזק להתפתחות איברים פנימיים ומכאן נכויות ומגבלות תפקודיות קשות. סלניום בתרכובת מסוימת יוצר חומר מסוכן הדומה לרעל ארסן. חשיפה לתרכובת זו יכולה להיות קטלנית. איפה אפשר למצוא סלניום? ניתן למצוא סלניום בתאים סולאריים ופוטואלקטריים (מפני שסלניום מוליך חשמל טוב יותר בנוכחות אור), בעבר היה נפוץ ברכיבים אלקטרוניים כמו דיודות. בנוסף, סלניום נמצא בשכיחות גבוהה בגומי, וברכיבי צילום ובזכוכית, משתמשים בו ליצירת פיגמנטים של אדום או צהוב. ברפואה נעשה שימוש במיחזור סלניום רדיואקטיבי לצרכים אבחוניים.

כספית

כספית היא אחת המתכות הרעילות ביותר הנמצאות בשימוש. היא היחידה מבין המתכות אשר נמצאת במצב נוזלי בטמפרטורת החדר, והיא פופולארית מאוד ברכיבים אלקטרוניים, ובמתקנים מדעיים. כספית הינה חומר שמתאדה בקלות, גם בטמפרטורת החדר מתפשטים אדי כספית בחלל. קיים סיכון רב מאוד בנשימת אדי כספית – גם בכמות זעירה. קשה לחוש בנוכחות אדי כספית, שהם נטולי צבע או ניחוח. ככל שהחלל חם יותר כך יותר אדים מתפשטים בחלל והסיכון גובר. הכספית מצטברת בגוף ואינה משתחררת או מתפנה ממנו, לכן גם חשיפה קטנה אך ממושכת עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך. רעילות הכספית חשיפה לכספית, אפילו מזערית, נצברת בגוף והנזק גדל עם העלייה בכמות הנצברת בגוף. חשיפה כזו עשויה לגרום נזק רב ובלתי הפיך לכבד, למערכת העיכול, לכליות ולמערכת השתן, למוח ולמערכת העצבים. גם העיניים ומערכת הראייה כולה עלולות להינזק מחשיפה ממושכת לכספית. אצל נשים בהריון או ילדים צעירים, עלול להיווצר נזק להתפתחות מערכות פנימיות בחשיפה לכספית. איפה אפשר למצוא כספית? כספית נמצאת במדי חום מכניים ובחלק ממודדי לחץ דם (אם כי ישנן מדינות בהן חל איסור על שימוש במכשירים המכילים כספית), בסוללות, תרמוסטטים, נורות פלואורסנט, מכשירי מדידה וברומטרים ועוד. במחשוב, ניתן למצוא כספית בתאורה אחורית של מסכי LCD, בסוללות אלקליין ובנתבים.