התחרות על איסוף פסולת אלקטרונית בשירות הרשויות המקומיות

מלכיאל רחמים

מאת מלכיאל רחמים – פורסם במגזין “רשויות”   דצמבר 2017

הכרזת‭ ‬המשרד‭ ‬להגנת‭ ‬הסביבה‭ ‬על‭ ‬ריבוי‭ ‬גופי‭ ‬יישום‭ ‬מוכרים‭ (‬תאגידי‭ ‬מחזור‭) ‬יוצרת‭ ‬גמישות‭ ‬בהסדרי‭ ‬איסוף‭ ‬פסולת‭ ‬אלקטרונית‭ ‬ברשויות‭ ‬המקומיות‭, ‬ומהווה‭ ‬ללא‭ ‬ספק‭ ‬בשורה‭ ‬מהפכנית‭ ‬עבור‭ ‬העוסקים‭ ‬בתחום‭. ‬אמנון‭ ‬שחרור‭, ‬מנכ“ל‭ ‬משותף‭ ‬במ‭.‬א‭.‬י‭: ‬“מעתה‭ ‬ואילך‭, ‬הרשויות‭ ‬הן‭ ‬שיקבעו‭ ‬מתי‭, ‬כיצד‭ ‬ואיך‭ ‬תמוחזר‭ ‬הפסולת‭ ‬שברשותן‭ ‬ומי‭ ‬הוא‭ ‬השותף‭ ‬הראוי‭ ‬להן‮“‬

כאחראית‭ ‬הבלעדית‭ ‬על‭ ‬תחום‭ ‬איסוף‭ ‬הפסולת‭ ‬ומחזורה‭, ‬על‭ ‬הרשות‭ ‬המקומית‭ ‬לקבוע‭ ‬את‭ ‬ההסדרים‭ ‬לאיסוף‭ ‬הפסולת‭ ‬וליישום‭ ‬תהליכי‭ ‬המחזור‭, ‬בהתאם‭ ‬לחוקי‭ ‬אחריות‭ ‬יצרן‭ ‬לזרמים‭ ‬השונים‭, ‬כגון‭ ‬פסולת‭ ‬אלקטרונית‭, ‬סוללות‭, ‬אריזות‭ ‬ובקבוקים‭. ‬לאורך‭ ‬השנים‭ ‬נשחקה‭ ‬הסמכות‭ ‬של‭ ‬הרשויות‭ ‬לקביעת‭ ‬הסדרים‭ ‬שהולמים‭ ‬את‭ ‬הזכות‭ ‬הקיימת‭ ‬1בחוק‭, ‬לקבוע‭ ‬ולעצב‭ ‬את‭ ‬דרכה‭ ‬הסביבתית‭. ‬הפגיעה‭ ‬בזכות‭ ‬זו‭, ‬משפיעה‭ ‬על‭ ‬איכות‭ ‬החיים‭ ‬של‭ ‬התושבים‭, ‬על‭ ‬איכות‭ ‬הסביבה‭ ‬ועל‭ ‬היבטים‭ ‬תקציביים‭ ‬מרחיקי‭ ‬לכת‭, ‬בעיקר‭ ‬כאשר‭ ‬עלויות‭ ‬התברואה‭ ‬העירוניות‭ ‬עשויות‭ ‬להגיע‭ ‬כיום‭ ‬לכדי‭ ‬רבע‭ ‬מהכנסות‭ ‬הארנונה‭ ‬של‭ ‬התושבים‭ ‬ברשות‭.    ‬

עם‭ ‬כניסתו‭ ‬של‭ ‬2החוק‭ ‬לטיפול‭ ‬בפסולת‭ ‬אלקטרונית‭, ‬החליט‭ ‬לראשונה‭ ‬המשרד‭ ‬להגנת‭ ‬הסביבה‭, ‬לקבוע‭ ‬שני‭ ‬תאגידי‭ ‬מחזור‭ – ‬גופי‭ ‬יישום‭ ‬מוכרים‭, ‬אשר‭ ‬מתחרים‭ ‬ביניהם‭ ‬על‭ ‬לבן‭ ‬של‭ ‬הרשויות‭. ‬מדובר‭ ‬בגופים‭ ‬המייעצים‭ ‬באשר‭ ‬לדרכי‭ ‬יישום‭ ‬שונות‭ ‬של‭ ‬החקיקה‭, ‬ומעמידים‭ ‬לרשותן‭ ‬של‭ ‬הרשויות‭ ‬את‭ ‬המימון‭ ‬ליישום‭ ‬ועיצוב‭ ‬ההסדר‭ ‬אותו‭ ‬קבעה‭ ‬הרשות‭ ‬לעצמה‭, ‬לרבות‭ ‬הוצאתיו‭ ‬התפעוליות‭. ‬כל‭ ‬זאת‭, ‬על‭ ‬מנת‭ ‬שלא‭ ‬יישאו‭ ‬הוצאות‭ ‬המיחזור‭ ‬על‭ ‬גבו‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬לאחר‭ ‬שכבר‭ ‬מימן‭ ‬את‭ ‬העלויות‭. ‬המימון‭ ‬כמובן‭ ‬מקורו‭ ‬בהיטל‭ ‬על‭ ‬מוצרי‭ ‬החשמל‭ ‬והסוללות‭ ‬המוטל‭ ‬על‭ ‬יבואני‭ ‬וייצרני‭ ‬מוצרים‭ ‬אלה‭, ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬זאת‭ ‬אופן‭ ‬חלוקת‭ ‬התקציב‭ ‬ושיטת‭ ‬ההפעלה‭ ‬הינן‭ ‬באחריות‭ ‬הגוף‭ ‬המוכר‭, ‬בשיתוף‭ ‬עם‭ ‬הרשות‭ ‬המקומית‭.‬

לראשונה‭, ‬חוות‭ ‬הרשויות‭ ‬המקומיות‭ ‬פתרון‭ ‬מודולארי‭, ‬גמיש‭ ‬ויצירתי‭ ‬אשר‭ ‬יכול‭ ‬להתאים‭ ‬כ”חליפה‮”‬‭ ‬לכל‭ ‬אחת‭ ‬מהן‭, ‬בהתחשב‭ ‬במאפייניה‭ ‬הפיסיים‭ ‬והחברתיים‭. ‬לא‭ ‬מדובר‭ ‬ברשימה‭ ‬סגורה‭ ‬של‭ ‬פתרונות‭ ‬והסדרי‭ ‬איסוף‭ ‬פסולת‭, ‬אלא‭ ‬במצע‭ ‬פתוח‭ ‬ומלא‭ ‬בו‭ ‬יכולה‭ ‬הרשות‭ ‬המקומית‭ ‬לעצב‭ ‬לעצמה‭ ‬פתרון‭ ‬אופטימלי‭ ‬לתושבים‭ – ‬בין‭ ‬אם‭ ‬בקביעת‭ ‬אופן‭ ‬ותדירות‭ ‬האיסוף‭,  ‬ובין‭ ‬אם‭ ‬בעיצוב‭ ‬וקביעת‭ ‬מאפייני‭ ‬מכלי‭ ‬האיסוף‭. ‬פתיחת‭ ‬התחרות‭ ‬הסביבתית‭ ‬בין‭ ‬תאגידי‭ ‬המחזור‭ ‬מטעם‭ ‬המשרד‭ ‬להגנת‭ ‬הסביבה‭, ‬משפרת‭ ‬את‭ ‬השירות‭ ‬לתושבים‭ ‬ולרשויות‭.  ‬

המשותף‭ ‬לכל‭ ‬הרשויות‭ ‬שבחרו‭ ‬לעבוד‭ ‬עם‭ ‬מ‭.‬א‭.‬י‭, ‬ביניהן‭ ‬תל‭ ‬אביב‭, ‬רמת‭ ‬גן‭, ‬מודיעין‭, ‬כפר‭ ‬סבא‭, ‬ירוחם‭, ‬עפולה‭ ‬ואחרות‭, ‬הינו‭ ‬הרצון‭ ‬האמתי‭ ‬של‭ ‬הרשות‭ ‬ומנהליה‭ ‬לראות‭ ‬בהצלחת‭ ‬תהליך‭ ‬היישום‭ ‬הגמיש‭ ‬אותו‭ ‬עיצבו‭.  ‬הצלחה‭ ‬זו‭ ‬תלויה‭ ‬באיסוף‭ ‬והעברת‭ ‬פסולת‭ ‬מחצרות‭ ‬וממוסדות‭ ‬הרשות‭  ‬אל‭ ‬תהליך‭ ‬המחזור‭ ‬באמצעות‭ ‬מ‭.‬א‭.‬י‭  ‬בשלב‭ ‬השני‭: ‬איסוף‭ ‬באמצעים‭ ‬שונים‭ ‬תוך‭ ‬שימוש‭ ‬בשיטות‭ ‬לאיסוף‭ ‬והפרדה‭ ‬של‭ ‬פסולת‭ ‬אלקטרונית‭ ‬מהציבור‭ ‬הרחב‭ ‬תוך‭ ‬יישום‭ ‬תפעולי‭, ‬הסברה‭ ‬וחינוך‭.‬

יישום‭ ‬החוק‭ ‬לטיפול‭ ‬בפסולת‭ ‬אלקטרונית‭ ‬באופן‭ ‬חדשני‭ ‬שכזה‭, ‬מייצר‭ ‬מחד‭ ‬אי‭ ‬וודאות‭ ‬ראשונית‭ ‬אך‭ ‬מאידך‭ ‬מאפשר‭ ‬למידה‭ ‬ויצירתיות‭, ‬חדשנות‭ ‬ויוזמה‭ ‬מצד‭ ‬מנהלי‭ ‬שפ‭*‬ע‭ ‬ללימוד‭ ‬הנעשה‭ ‬בתחום‭ ‬בארץ‭ ‬ובעולם‭, ‬על‭ ‬דרכי‭ ‬יישום‭ ‬אפשריות‭ ‬של‭ ‬החוק‭. ‬לא‭ ‬מן‭ ‬הנמנע‭ ‬כי‭ ‬בעתיד‭ ‬תוחל‭ ‬תחרות‭ ‬יישום‭ ‬גם‭ ‬בתחומי‭ ‬פסולת‭ ‬אחרים‭ ‬כגון‭ ‬מחזור‭ ‬אריזות‭, ‬מחזור‭ ‬בקבוקים‭, ‬מחזור‭ ‬גזם‭ ‬וטיפול‭ ‬בגרוטאות‭, ‬דבר‭ ‬שיאפשר‭ ‬לרשויות‭ ‬לגוון‭, ‬ליזום‭ ‬ולייצר‭ ‬יש‭ ‬מאין‭ ‬עבור‭ ‬תושביהן‭, ‬בצורה‭ ‬כוללת‭ ‬ואינטגרטיבית‭ ‬בין‭ ‬התחומים‭.‬

אני‭ ‬מזמין‭ ‬את‭ ‬כלל‭ ‬הרשויות‭ ‬המקומיות‭ ‬שטרם‭ ‬החלו‭ ‬ביישום‭ ‬החוק‭, ‬ללמוד‭ ‬את‭ ‬הנושא‭, ‬לבחון‭ ‬את‭ ‬האפשרויות‭ ‬העומדות‭ ‬בפניהן‭, ‬ולפנות‭ ‬אלינו‭ ‬ליישום‭ ‬החוק‭ ‬למען‭ ‬תושביהן‭.  ‬

אמנון‭ ‬שחרור‭, ‬מנכ‭*‬ל‭ ‬משותף‭ ‬במ‭.‬א‭.‬י‭ ‬תאגיד‭ ‬מחזור‭ ‬אלקטרוניקה‭ ‬לישראל‭, ‬מפרט‭ ‬את‭ ‬עיקרי‭ ‬מהפכת‭ ‬הסדרי‭ ‬איסוף‭ ‬הפסולת‭ ‬האלקטרונית‭ ‬ברשויות‭.‬

ש‭. ‬מהו‭ ‬תפקידו‭ ‬של‭ ‬מ‭.‬א‭.‬י‭ – ‬תאגיד‭ ‬מחזור‭ ‬אלקטרוניקה‭ ‬לישראל‭ ‬‮–‬‭ ‬במערך‭ ‬איסוף‭ ‬ומחזור‭ ‬פסולת‭ ‬אלקטרונית‭ ‬ברשויות‭ ‬המקומיות‭ ?‬

‮”‬‭ ‬מ‭.‬א‭.‬י‭ ‬רואה‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כגורם‭ ‬מממן‭ ‬ומייעץ‭ ‬בתחום‭ ‬איסוף‭ ‬ומחזור‭ ‬פסולת‭ ‬אלקטרונית‭ ‬וסוללות‭. ‬נכון‭ ‬לעכשיו‭, ‬תאגיד‭ ‬מ‭.‬א‭.‬י‭ ‬משרת‭ ‬כ‭ ‬1.3‭ ‬מיליון‭ ‬תושבים‭  ‬בכ‭-‬12‭ ‬רשויות‭; ‬שיטת‭ ‬האיסוף‭ ‬והיישום‭ ‬בשטח‭ ‬משתנה‭ ‬בין‭ ‬רשות‭ ‬אחת‭ ‬למשניה‭. ‬יש‭ ‬רשויות‭ ‬הבוחרות‭ ‬לאסוף‭ ‬בעצמן‭ ‬את‭ ‬הפסולת‭ ‬מהמוקדים‭ ‬למרכז‭ ‬העירוני‭, ‬בעוד‭ ‬רשויות‭ ‬אחרות‭ ‬בוחרות‭ ‬לעבוד‭ ‬עם‭ ‬קבלן‭ ‬של‭ ‬מ‭.‬א‭.‬י‭ ‬או‭ ‬קבלן‭ ‬מטעם‭ ‬הרשות‭. ‬כמו‭ ‬כן‭, ‬קיימים‭ ‬שילובים‭ ‬בין‭ ‬האפשרויות‭ ‬הנ‭*‬ל‭. ‬יש‭ ‬רשויות‭ ‬שבחרו‭ ‬במספר‭ ‬מרכזי‭ ‬איסוף‭ ‬גדולים‭ ‬הפזורים‭ ‬במרחב‭ ‬העירוני‭ ‬ואחרות‭ ‬שבחרו‭ ‬בריבוי‭ ‬מוקדים‭ ‬קטנים‭ ‬במרחב‭ ‬עירוני‭ ‬צפוף‮”‬‭. ‬

ש‭. ‬האם‭ ‬יש‭ ‬ממש‭ ‬בטענות‭ ‬לפיהן‭ ‬התחרות‭ ‬בין‭ ‬גופי‭ ‬היישום‭ (‬תאגידי‭ ‬המחזור‭) ‬הובילה‭ ‬לירידה‭ ‬בהיענות‭ ‬של‭ ‬התאגידים‭ ‬לרשויות‭ ?‬

‮”‬פני‭ ‬הדברים‭ ‬הם‭ ‬הפוכים‭ ‬לחלוטין‭! ‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬בחוק‭ ‬האריזות‭, ‬התחרות‭ ‬בין‭ ‬הגופים‭ ‬המוכרים‭ ‬מחייבת‭ ‬כל‭ ‬תאגיד‭ ‬לייצר‭ ‬ולבסס‭ ‬מקורות‭ ‬פסולת‭ ‬רבים‭ ‬ומשמעותיים‭ ‬ככל‭ ‬הניתן‭. ‬במ‭.‬א‭.‬י‭ ‬יש‭ ‬עובד‭ ‬ייעודי‭ ‬שאמון‭ ‬רק‭ ‬על‭ ‬מתן‭ ‬מענה‭ ‬לרשויות‭: ‬מר‭ ‬מלכיאל‭ ‬רחמים‭, ‬אשר‭ ‬שימש‭ ‬בעבר‭ ‬כסגן‭ ‬ראש‭ ‬מועצה‭, ‬והוא‭ ‬בעל‭ ‬היכרות‭ ‬עמוקה‭ ‬עם‭ ‬הנושא‭. ‬הרשויות‭ ‬מהוות‭ ‬מקור‭ ‬משמעותי‭ ‬לאיסוף‭ ‬פסולת‭ ‬מהציבור‭, ‬בטווח‭ ‬הקצר‭ ‬והארוך‭ ‬כאחד‭. ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬זאת‭, ‬פנייה‭ ‬של‭ ‬רשות‭ ‬מקומית‭ ‬אשר‭ ‬לא‭ ‬החליטה‭ ‬על‭ ‬יישום‭ ‬החוק‭ ‬כלשונו‭ ‬או‭ ‬לחילופין‭ ‬איננה‭ ‬מראה‭ ‬נכונות‭ ‬לאיסוף‭ ‬משמעותי‭, ‬עשויה‭ ‬להשתמע‭ ‬כמוטיבציה‭ ‬פחותה‭. ‬אסור‭ ‬לשכוח‭: ‬מחובתה‭ ‬של‭ ‬הרשות‭ ‬ליישם‭ ‬את‭ ‬החוק‭ ‬ולהקשר‭ ‬עם‭ ‬גוף‭ ‬יישום‭ ‬מוכר‭, ‬בעוד‭ ‬שעל‭ ‬האחרון‭ ‬מוטלת‭ ‬החובה‭ ‬לממן‭ ‬באופן‭ ‬סביר‭ ‬את‭ ‬פעילות‭ ‬האיסוף‭ ‬ואת‭ ‬ההסברה‭ ‬הנדרשת‮”‬‭.   ‬

ש‭. ‬כיצד‭ ‬מתחילה‭ ‬רשות‭ ‬מקומית‭ ‬בהליך‭ ‬האסדרה‭ ‬ליישום‭ ‬החוק‭ ‬לטיפול‭ ‬בפסולת‭ ‬אלקטרונית‭? ‬

‮”‬בשלב‭ ‬הראשון‭, ‬על‭ ‬הרשות‭ ‬להקצות‭ ‬גורם‭ ‬אחראי‭ ‬לנושא‭, ‬המכיר‭ ‬את‭ ‬תחום‭ ‬איכות‭ ‬הסביבה‭ ‬על‭ ‬בוריו‭, ‬קרי‭ ‬זכויות‭ ‬וחובות‭ ‬הרשות‭, ‬דרכי‭ ‬יישום‭ ‬אותן‭ ‬נקטו‭ ‬רשויות‭ ‬אחרות‭ ‬ואופן‭ ‬ההסדר‭ ‬הרצוי‭ ‬ליישוב‭ ‬תוך‭ ‬קבועי‭ ‬זמן‭ ‬ברורים‭ ‬מראש‭. ‬בשלב‭ ‬השני‭ ‬יש‭ ‬להכיר‭ ‬את‭ ‬גופי‭ ‬היישום‭ ‬המוכרים‭, ‬ההיצע‭ ‬ומרכיבי‭ ‬התחרות‭ ‬בין‭ ‬הגופים‭. ‬לאחר‭ ‬מכן‭ ‬על‭ ‬הרשות‭ ‬לפעול‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬כל‭ ‬דין‭ ‬בבחירת‭ ‬הגורם‭ ‬עמו‭ ‬תיישם‭ ‬ותבצע‭ ‬את‭ ‬המהלך‭ ‬בשנים‭ ‬הבאות‭. ‬כל‭ ‬זאת‭, ‬תוך‭ ‬דגש‭ ‬על‭ ‬העובדה‭ ‬כי‭ ‬ההתקשרות‭ ‬מטבעה‭ ‬נכונה‭ ‬ומומלצת‭ ‬לתקופה‭ ‬ארוכה‭, ‬לאור‭ ‬ההשקעות‭ ‬הנדרשות‭ ‬משני‭ ‬הצדדים‭. ‬לאחר‭ ‬יישום‭ ‬ההסדר‭, ‬פריסת‭ ‬המכלים‭ ‬וקביעת‭ ‬מועדי‭ ‬האיסוף‭, ‬ניתן‭ ‬לעבור‭ ‬לשלב‭ ‬ההסברה‭. ‬כאן‭, ‬מומלץ‭ ‬לשלב‭ ‬גורמי‭ ‬חינוך‭, ‬הסברה‭, ‬דוברות‭ ‬וקיימות‭ ‬אשר‭ ‬יסייעו‭ ‬ביישום‭ ‬החוק‭ ‬וקידומו‭ ‬בציבור‮”‬‭.‬

כיצד‭ ‬מסייע‭ ‬מ‭.‬א‭.‬י‭ ‬בהעסקת‭ ‬בעלי‭ ‬מוגבלויות‭ ‬ברשות‭ ‬המקומית‭ ?‬

‮”‬תאגיד‭ ‬מ‭.‬אי‭ ‬מפעיל‭ ‬כ‭-‬20‭ ‬מרכזי‭ ‬מיון‭ ‬לפסולת‭ ‬אלקטרונית‭, ‬מתוכם‭ ‬3‭ ‬ייחודים‭ ‬המעסיקים‭ ‬כ‭-‬25‭ ‬בעלי‭ ‬מוגבלויות‭ ‬ואוכלוסיות‭ ‬בעדיפות‭ ‬לאומית‭. ‬יתירה‭ ‬מכך‭, ‬התאגיד‭ ‬פועל‭ ‬בשיתוף‭ ‬עם‭ ‬הרשויות‭ ‬שהתקשרו‭ ‬עמו‭ ‬למימון‭ ‬מרכזי‭ ‬העסקה‭ ‬רב‭ ‬נכותיים‭ ‬מקומיים‭ ‬העומדים‭ ‬בדרישות‭ ‬החוק‭ ‬ובהסדר‭  ‬היישום‭ ‬של‭ ‬הרשות‮”‬‭.‬

ש‭. ‬אילו‭ ‬פתרונות‭  ‬מציע‭ ‬תאגיד‭ ‬מ‭.‬א‭.‬י‭ ‬לרשויות‭ ‬המקומיות‭ ? ‬

‮”‬תאגיד‭ ‬מ‭.‬א‭.‬י‭ ‬מציע‭ ‬שני‭ ‬מסלולי‭ ‬יישום‭ ‬עיקרים‭: ‬ביצוע‭ ‬המקטע‭ ‬העירוני‭ ‬באמצעות‭ ‬קבלן‭ ‬מורשה‭ ‬מטעם‭ ‬התאגיד‭ ‬או‭ ‬קבלני‭ ‬איסוף‭ ‬של‭ ‬הרשות‭ ‬הפועלים‭ ‬מטעמה‭. ‬בנוסף‭ ‬מאפשרת‭ ‬מ‭.‬א‭.‬י‭ ‬מספר‭ ‬פתרונות‭ ‬משלימים‭ ‬להקמת‭ ‬מרכזי‭ ‬איסוף‭: ‬מוקדי‭ ‬איסוף‭ ‬ציבוריים‭, ‬מוקדי‭ ‬איסוף‭ ‬במוסדות‭ ‬עירוניים‭ ‬ובתי‭ ‬ספר‭, ‬מערכי‭ ‬הסברה‭ ‬ומימון‭ ‬פעילויות‭ ‬חינוך‭. ‬

בימים‭ ‬אלה‭ ‬אנו‭ ‬שוקדים‭ ‬עם‭ ‬הרשויות‭ ‬שהתקשרו‭ ‬עם‭ ‬התאגיד‭ ‬על‭ ‬עיצוב‭ ‬ושיפור‭ ‬פתרונות‭ ‬מיטביים‭ ‬לאיסוף‭ ‬פסולת‭ ‬ציוד‭ ‬לבן‭ ‬מבתי‭ ‬התושבים‭ – ‬הן‭ ‬ברמת‭ ‬השירות‭ ‬לאזרח‭ (‬זמינות‭ ‬ומחיר‭) ‬והן‭ ‬בהיבט‭ ‬הכלכלי‭. ‬אנו‭ ‬מזמינים‭ ‬את‭ ‬הרשויות‭ ‬לחקור‭ ‬את‭ ‬הנושא‭, ‬ליזום‭ ‬ולהניע‭ ‬מהלך‭ ‬אסדרה‭ ‬לתחום‭ ‬הפסולת‭ ‬האלקטרונית‭ ‬והסוללות‭ ‬בשטחן‭ ‬ולפנות‭ ‬אלינו‭ ‬לחתימת‭ ‬הסכם‭ ‬ההתקשרות‭ ‬ליישום‭ ‬החוק‮”‬‭.  ‬‭ ‬‭|‬

המשותף‭ ‬לכל‭ ‬הרשויות‭ ‬שבחרו‭ ‬לעבוד‭ ‬עם‭ ‬מ‭.‬א‭.‬י‭ ‬הוא‭ ‬הרצון‭ ‬של‭ ‬הרשות‭ ‬ומנהליה‭ ‬לראות‭ ‬בהצלחת‭ ‬תהליך‭ ‬האיסוף‭ ‬והעברת‭ ‬הפסולת‭ ‬האלקטרונית‭ ‬למחזור‭. ‬כמו‭ ‬כן‭, ‬שילוב‭ ‬של‭ ‬אמצעים‭ ‬ושיטות‭ ‬לאיסוף‭ ‬והפרדה‭ ‬של‭ ‬פסולת‭ ‬אלקטרונית‭ ‬מהציבור‭ ‬הרחב‭ ‬תוך‭ ‬יישום‭ ‬תפעולי‭, ‬הסברה‭ ‬וחינוך‭.‬

יתרונות‭ ‬בהסדרים‭ ‬של מ.א.י לאיסוף‭ ‬וטיפול‭ ‬בפסולת‭ ‬אלקטרונית ברשות המקומית‭:‬

  • גמישות‭ ‬בתפעול‭; ‬עיצוב‭ ‬הסדר‭ ‬לטיפול‭ ‬בפסולת‭ ‬בהתאם‭ ‬לצורכי‭ ‬הרשות‭.‬
  • מימון‭ ‬עמדות‭ ‬מחזור‭ ‬מגוונות‭ ‬לפסולת‭ ‬אלקטרונית‭ ‬וסוללות‭.‬
  • מימון‭ ‬מחצית‭ ‬מתכנית‭ ‬ההסברה‭ ‬המאושרת‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬המשרד‭ ‬להגנת‭ ‬הסביבה‭.‬
  • הפעלת‭ ‬מרכזי‭ ‬שיקום‭ ‬מקומיים‭ ‬למיון‭ ‬פסולת‭ ‬אלקטרונית‭ ‬והכנה‭ ‬למחזור‭.‬

נציגי‭ ‬הרשויות‭ ‬המקומיות‭ ‬מוזמנים‭ ‬לפנות‭ ‬למר‭ ‬מלכיאל‭ ‬רחמים‭, ‬מנהל‭ ‬תחום‭ ‬הרשויות‭ ‬המקומיות‭ ‬במ‭.‬א‭.‬י‭.

למידע נוסף לרשויות מקומיות המעונינות להתקשר עם מ.א.י. לאסדרת הטיפול בפסולת אלקטרונית לחץ כאן.