FAQ – שאלות ותשובות – איך למחזר פסולת אלקטרונית ?

שאלות ותשובות לציבור למיחזור פסולת אלקטרונית - FAQ

על הרשות המקומית (בחוק “האחראי לפינוי פסולת”) חלה על פי חוק חובה ואחריות  לבצע הפרדה ואיסוף של פסולת ציוד אלקטרוני חשמלי וסוללות מהמגזר הביתי לשם העברתו לטיפול מוסדר באופנים הבאים:

  1. הפעלה הסדרים להפרדה ואיסוף פסולת אלקטרונית, חשמלית וסוללות.
  2. קביעת איסור הטמנה של פסולת ציוד וסוללות
    במידה ולא קיים טיפול מוסדר ברשות יש לפנות ישירות לרשות המקומית בנושא.

לרשויות בהן אוספים פסולת אלקטרונית

חובת חנויות המוכרות ציוד אלטרוני חשמלי וסוולות  לשמש תשתית איסוף נוחה להחזרת פסולת ע”י הציבור לשם העברתו לטיפול מוסדר באופנים הבאים:

  1. איסוף מלקוחות בעת הגעתם למקום העסק לקניית מוצר חדש. במקרה של ציוד המכיל סוללות, תקבלן החנות ותעבירן למיחזור ללא כל מגבלה. לפרטים נוספים לחצו כאן
  2. איסוף מלקוחות בעת מסירת ציוד בבית הלקוח או במקום המסירה של הציוד החדש.
  1. בחנויות המשווקים: כנגד רכישת מכשיר דומה (מסירת סוללות למיחזור איננה מחייבת רכישת מכשיר דומה). לפרטים נוספים
  2. ברשויות המקומיות : ברשויות החתומות בהסדר עם תאגיד מ.א.י מגוון הסדרי פינוי כגון: פינוי ממדרכות הבתים, מכרזי ומוקדי איסוף עירוניים. לפרטים נוספים לחצו כאן

מ.א.י (מיחזור אלקטרוניקה לישראל) הינו גוף יישום מוכר הפועל מטעם המשרד להגנת הסביבה  לפריסת תשתית איסוף וטיפול בהתאם להוראות החוק בישראל. מ.א.י שומרת על מעמד אוביקטיבי למימוש מטרות החוק ואינה בבעלות יצרן, יבואן, מפעל מיחזור או קבלן איסוף ובכך חותרת למתן השירות הטוב ביותר בישראל במחיר אטרקטיבי תוך שקיפות מלאה – קרא עוד על מ.א.י.

החוק לטיפול בפסולת אלקטרונית מבוסס על הדיר קטיבה של הפרלמנט האירופי( 2003), המובילה בתחום ההתמודדות עם הבעיה ההולכת ומחריפה של זיהום סביבתי הנגרם בגלל טיפול לא מבוקר בפסולת אלקטרונית, הנודעת כיום בעולם בשם דירקטיבת WEEE -Waste Electrical and Electronic Equipment.

העיקרון עליו מושתת צו ה-WEEE מכונה עיקרון “אחריות היצרן המורחבת” (עיקרון המנחה גם את החוק בארץ).העיקרון קובע כי ראוי להטיל את הנטל הכלכלי של התמודדות עם בעיה של פגיעה באיכות הסביבה על הגורם האחראי לזיהום. החוק מגדיר מכסות מיחזור בהתאם לסך משקל הציוד האלקטרוני שנמכר על ידי יבואנים ויצרנים בהן נדרשת החברה הרלוונטית לעמוד .

מהי פסולת אלקטרונית?

לא. מוצר כגון כיריים חשמליות אשר לצורך פעולתו אינו תלוי כלל בזרם חשמלי או בשדה אלקטרומגנטי . וגם את ההצתה ניתן להחליף באמצעי אחר, כגון הצתה חיצונית באמצעות גפרור, אזי מוצר זה אינו נכלל בחוק לטיפול בפסולת ציוד אלקטרוני חשמלי
כן.
. רק טונרים שיש להם צ’יפ זיהוי אלקטרוני
כן.

לא.

כל מכשיר שזרם בו חשמל ואיננו תקין. לרשימת ציוד אלקטרונית וחשמלי המיועד למיחזור. 

מיחזור מוצר חשמלי גדול

ככלל, המשווק יפנה ציוד ישן ללא דרישת תשלום או תמורה אחרת מהלקוח.

במקרים הבאים הנחשבים לפינוי חריג ובאישור הלקוח מראש, רשאי המשווק לדרוש מהלקוח תשלום או תמורה אחרת אשר יקבע ויוסכם במעמד מכירת הציוד:

כאשר הציוד הישן נמצא בקומה שלישית ומעלה בבניין שבו אין מעלית או כאשר לא ניתן להשתמש במעלית לשם הורדת הציוד הישן (במידה והלקוח מביא בעצמו את הציוד הישן לכניסת הבניין לא יגבה תשלום בגין הפינוי)

כאשר הובלת המוצר החדש מתבצעת באמצעות מנוף – המשווק רשאי לגבות תשלום נוסף לצורך פינוי הציוד הישן ע”י אותו המנוף; וכאשר יש צורך בפירוק חלק מהציוד הישן (למשל, פירוק דלת מקרר על מנת לפנותו).

המשווק לא יידרש להמתין מעבר למספר דקות ספורות (לא יותר מ-10 דקות) לצורך ביצוע פעולות הכנת הציוד הישן לפינוי על ידי הלקוח.

  • ניתוק הציוד-  הציוד הישן חייב להיות מנותק טרם פינויו מחשמל/ גז/ מים/רהיט או כל חיבור קבוע או ארעי לתשתיות או לחפצים.ֿ
  • פינוי מעברים למוביל – על הלקוח לפנות את המעברים והפתחים של הכניסה לבניין ולחצר הבניין כך שהמשווק יוכל לפנות את הציוד ללא צורך בפירוק נוסף, בהפרדה או בניתוק של חלקים ממנו או מתשתית המבנה.
  • ריקון המכשיר – הלקוח לפנות את כל הפסולת מתוך הציוד הישן (כולל מים, קרח, מזון, כביסה או כל פריט אחר שאינו חלק בציוד הישן).
  • יש לראות שהציוד הישן שלם – כלומר לא פורקו ממנו חלקים כמו מנוע או דלת. לא יפונו חלקי מוצר ניתקים או מחוברים שאינם נמצאים בציוד הישן במועד הפינוי ואינם חלק ממוצר חדש דומה.

לא. רק ממקום סביר שבו נעשה שימוש בדרך-כלל (לדוגמה, מקרר יפונה מהמטבח או מכונת כביסה מחדר הכביסה) או מהמקום בו מוצב המוצר החדש.

על משווק המוכר של ציוד חשמלי ואלקטרוני המתאים גם לשימוש ביתי, ליידע את הקונה על אפשרות הפינוי של הציוד הישן בעת אספקת המוצר החדש ועל ההנחיות על פי נוהל זה.

החוק מטיל על המשווקים של ציוד חשמלי ואלקטרוני, המתאים גם לשימוש ביתי, לקבל מהלקוח במועד המכירה או במועד האספקה פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני שמקורה בציוד חשמלי ואלקטרוני דומה, והיא בכמות או במשקל הדומים למוצר הנמכר, ללא דרישת תשלום ממנו או תמורה אחרת על כך.

מאי עושה כמיטב יכולתה להעמיד לרשות לקוחותיה המשווקים, היבואנים והרשויות את מגוון הכלים ליישום החוק לטיפול בציוד אלקטרוני חשמלי ובסוללות. במקרה של חריגה מנוהל זה ניתן לפנות אל  המשרד להגנת הסביבה בדוא”ל: pniot@sviva.gov.il. או למלא טופס  תלונה 

אפשרויות פינוי מכשיר חשמלי גדול (מעל 50 ס”מ) למיחזור:

  1. ברשות המקומית – מרכז איסוף עירוני – הבאה עצמאית למרכז המיחזור ברשות המקומית- למציאת מרכז המיחזור הקרוב אליכם , יש לפנות למוקד העירוני (106) או באתר מאי בעמוד הרשות הרלוונטית. 
  2. ברשות המקומית – איסוף ממדרכות הבתים – פינוי ממדרכות הבתים ברשויות החתומות בהסדר עם מ.א.י בלבד. לרשימת הרשויות המקומיות שהתקשרו עם תאגיד מ.א.י ליישום החוק
  3. אצל המשווקים – ישן תמורת חדש – ברכישת מכשיר חשמלי חדש השליח מחויב לאסוף את הישן ללא עלות. לפרטים לחצו כאן

מיחזור מוצר חשמל קטן

אפשרויות פינוי מכשיר אלקטרוני וחשמלי קטן (עד 50 ס”מ) למיחזור:

  1. מרכזי ומוקדי האיסוף העירוניים לרשימת הרשויות המקומיות שהתקשרו עם תאגיד מ.א.י ליישום החוק
  2. מוקדי האיסוף בחנויות המשווקים – כנגד רכישת מוצר חשמלי דומה.

מיחזור סוללות

לא. הסוללות עוברות תהליך מיון  בארץ ומועברות באוניה למיחזור באירופה.

שתי אפשרויות לפינוי סוללות למיחזור:

  1. מרכזי ומוקדי האיסוף העירוניים לרשימת הרשויות המקומיות שהתקשרו עם תאגיד מ.א.י ליישום החוק
  2. מוקדי האיסוף בחנויות המשווקים – כנגד רכישת מוצר חשמלי דומה למפת מוקדי ומרכזי האיסוף לפסולת חשמלית אלקטרונית וסוללות

מסירת מוצר ישן למיחזור במעמד אספקת חדש

על המשווק עצמו או מי מטעמו (המוביל) החובה על פי חוק לדאוג ולהעביר את המוצר הישן אך ורק למיחזור מוכר באמצעות תאגיד מ.א.י באחד ממפעלי המיחזור הקרובים. המשווק מקבל ממ.א.י שיפוי מלא למלוא העלויות לביצוע פינוי המוצר, בעבור כל יחידה המפונה כחוק.

ככל ונוכחתם כי המוצר הישן שפונה , לא הועבר כדין למיחזור, אנא העבירו מידע זה למ.א.י ולמשרד להגנת הסביבה בתלונה מפורטת.

במידה ולא פונה מוצר ישן לבקשתכם במעמד מסירת מוצר חדש אשר הזמנתם מאחד מהמשווקים שהתקשרו עם מ.א.י (לרשימת לקוחות מ.א.י) .

  1. אנו ממליצים תחילה לפנות למשווק (לא למוביל או לחנות) ולברר את פרטי האירוע ואופן הטיפול הראוי.
  2. ככל ולא נמצא פתרון לנושא, אנא מלאו את טופס התלונה לידיעת המשווק ולטיפולו , לשם אכיפת מתן השירות ההולם בהתאם להנחיות ונהלי מ.א.י המועברים למשווק.
  3. להגשת תלונה למשרד להגנת הסביבה, יש לצרף צילום חשבונית רכישה ותיאור המקרה באופן מפורט למייל: pniot@sviva.org.il

אפשרויות פינוי מכשיר חשמלי גדול (מעל 50 ס”מ) למיחזור:

  1. ברשות המקומית – מרכז איסוף עירוני – הבאה עצמאית למרכז המיחזור ברשות המקומית- למציאת מרכז המיחזור הקרוב אליכם , יש לפנות למוקד העירוני (106) או באתר מאי בעמוד הרשות הרלוונטית. 
  2. ברשות המקומית – איסוף ממדרכות הבתים – פינוי ממדרכות הבתים ברשויות החתומות בהסדר עם מ.א.י בלבד. לרשימת הרשויות המקומיות שהתקשרו עם תאגיד מ.א.י ליישום החוק
  3. אצל המשווקים – ישן תמורת חדש – ברכישת מכשיר חשמלי חדש השליח מחויב לאסוף את הישן ללא עלות. לפרטים לחצו כאן

בהתאם לסעיף 30(א) לחוק , מחויב משווק בפינוי חינם מבית הלקוח. יחד עם זאת כלל האצבע הינו כי על המוצר הישן להיות מוכן לפינוי כשהוא מנותק מחשמל, מים וגז, איננו מזיק ואיננו מצריך מעבר מכשולים.

פירוט הנהלים ניתן למצוא בדף הנחיות למשווקים.

  • על המוצר החדש להיות מוכן ומנותק מכל תשתית כגון מים, גז, חשמל ארון, רצפה או רהיט טרם הפינוי.
  • על המוצר להיות נגיש באופן בטיחותי הן להעמסה, לפינוי ולהעברה לרכב המוביל
  • המוביל לא ימתין לפירוק או הכנת המוצר לפינוי.
  • המוצר יפונה ממקום דומה למקום בו סופק המוצר החדש.
  • פינוי המוצר אינו כרוך בכל סיכון לנפש או רכוש.
  • לא נדרשת עבודה ייחודית לפירוק, הובלה או אמצעים נוספים לשם פינוי המוצר הישן.
  • המוצר הישן נקי וריק מכל תכולה למעט חלקים אינטגרלים בו כגון מדף מקרר. לדוגמא מכונת כביסה המלאה במים לא תפונה או מקרר בו יש קרח בכמות משמעותית.
בכל מקרה חריג , בו לא ניתן לפנות את המוצר, רשאי המשווק או מי מטעמו (המוביל לדוגמא) להציע שירות נוסף בתשלום עבור הכנת המוצר לשם העברתו למיחזור באמצעות מ.א.י.

גם במכירה המתבצעת באופן מקוון (עסקת מכר מרחוק) המשווק יפנה את הציוד הישן בהתאם לנוהל זה, באופן שבו סיפק ללקוח את המוצר החדש או בדרך יעילה אחרת.

  1. קבלת מוצר ישן דומה למיחזור במעמד מסירת המוצר החדש, ולהעבירו למיחזור ללא כל עלות מצד הלקוח, למעט עלות פינוי חריגה.
    ראה הנחיות המשרד להגנ”ס בקישור זה. 
  2. על המשווק להתקשר עם גוף יישום מוכר (מ.א.י) לשם העברת הפסולת והסוללות למיחזור וקבלת המימון עבור  הפינוי ככל והוא זכאי לכך. 
  3. לצפיה באתר המשרד להגנת הסביבה בענין חובת פינוי מוצר חשמלי ישן מבית הלקוח
  1. חובת משווק המוכר מוצרי חשמל מכל סוג בחנות (מפנס ועד מקרר)  לאפשר ללקוח למסור מוצר חשמלי למיחזור דומה למוצר אותו רכש  (דומה באופן קטגוריאלי כמפורט בחוק בתוספת הראשונה) .
  2. על משווק חלה החובה להתקשרות עם גוף יישום מוכר (מ.א.י) לשם העברת הפסולת והסוללות למיחזור וקבלת מימון ככל והוא זכאי לכך.
  1. משווק המוכר סוללות יציב מיכל לאיסוף סוללות ויאפשר לכל אדם להשליך סוללות במיכל, מבלי קשר לרכישה אחרת בבית העסק (בשונה מהשלכת פסולת אלקטרונית וחשמלית).
  2. על המשווק חלה חובת התקשרות עם גוף יישום מוכר (מ.א.י) לשם העברת הפסולת והסוללות למיחזור וקבלת מימון ככל והוא זכאי לכך.

תהליך המיון והמיחזור

מחומרי הגלם מופקים תוצרים שונים: לדוגמא: מתכות מועברות לצורך יצירת בטון מזוין לתעשיית הבנייה, צעצועי פלסטיק, חוטי נחושת, פרופילים מאלומיניום ועוד.

הפסולת עוברת תהליך סביבתי מבוקר לנטרול הרעילות שלה ולאחר מכן מופרדת לחומרי גלם שונים ולבסוף מועברת למפעלי הייצור.

הפסולת מועברת לעשרות מפעלי טיפול והמיחזור בישראל ובחו”ל. למפעלי הטיפול והמיחזור של תאגיד מ.א.י

הפסולת נאספת מועברת למרכזי המיון ברחבי הארץ, שם ממיינים אותה לפי סוג ובהתאם היא מועברת למפעל המיחזור המתאים.  למתקני המיון של תאגיד מ.א.י